Noutăţi

Fiat 500X cel mai bun crossover

Fiat se alătură segmentului crossoverelor 4x4 cu o ofertă surprinzătoare: un Fiat 500X care nu are, practic, nimic în comun cu frăţiorul mai mic, Fiat 500. Un crossover dotat şi cu tracţiune integrală, la nevoie, dar gândit în continuare pentru asfalt. Primele concluzii de test, în cele ce urmează

Fiat 500X, test de prim contact. 4x4 de oraşFiat 500X, test de prim contact. 4x4 de oraş

Fiat 500X, testat de noi în Italia, promite să ameninţe serios lupta între Nissan Juke şi Mini Countryman într-un segment foarte aglomerat, de crossovere de oraş. Poate şi pentru că e mai puţin Fiat şi mai mult Jeep.

Când Fiat a prezentat noul Fiat 500X la Salonul Auto de la Paris, nu am fost deosebit de încântaţi de ultimul venit în gama italienilor. Fie şi pentru că designul exterior este unul frumuşel, dar cu suficiente elemente care seamănă prea mult cu cele ale altor concurenţi, fie şi pentru că un Fiat 500 cu tracţiune integrală nu e chiar ce ţi-ai dori de la viaţă, fie şi, în final, pentru că preţul la care ne gândeam ar ieşi cumva din zona de confort a mărcii italiene.

Toate acestea nu erau premise prea bune pentru testul cu noul model pe şoselele din Italia, dar micuţul ne-a rezervat destule surprize. Cum este, ce ştie să facă şi care îi sunt atuurile şi minusurile, în cele ce urmează:

 

1. Fiat 500X NU este un Fiat 500 mai mare

Este o maşină diferită, care are foarte puţine în comun cu Fiat 500 şi mult mai multe în comun cu Jeep Renegade. Nu pot spune însă că e doar un Jeep Renegade cu alt badge, căci maşinile diferă foarte mult în design, iar la interior sunt suficient de diferite pentru ca Renegade să rămână Jeep iar 500X să respire a Fiat. Soluţiile tehnologice însă, vin de la Jeep. Ceea ce, mai ales atunci când e vorba de ţinuta de drum pe teren accidentat, e un lucru foarte bun.

Arată ca un copil al unui Jeep Renegade cu un Fiat 500L

2. Fiat 500X este, totuşi, o maşină destul de mare

La cei 4.25 de metri lungime, 1.8 metri lăţime şi 1.60 metri înălţime, 500X nu e chiar o maşină mini. Nu doar că e mai lungă decât mulţi dintre concurenţi (inclusiv faţă de Renegade), dar este şi încăpătoare. Patru adulţi au tot locul de care au nevoie, atât pe scaunele din faţă, cât şi pe scaunele din spate, iar al cincilea va fi ceva mai chinuit pe bancheta din spate, dar va încăpea. Spaţiul pentru labele picioarelor şi pentru genunchi este generos, iar în spate încap şi oamenii de 1.80 metri înălţime fără prea mare stres.

Se stă confortabil în faţă, dar şi pasagerii din spate au suficient spaţiu la dispoziţie

Spaţiul pentru bagaje are 350 de litri, dar poate fi extins la peste 1.000 de litri cu bancheta spate rabatată, iar designerii Fiat au avut grijă ca pasagerii să aibă destule locuri de stocare la interiorul maşinii, chiar dacă torpedourile din bord nu sunt neapărat generoase ca dimensiuni. În portiere încap sticle de 1 litru, iar consola centrală dintre cele două scaune faţă este un exemplu de „aşa da” în materie de ergonomie.

3. Fiat 500X nu prea se conduce ca un Fiat

Fiind, din punct de vedere tehnic, mai mult un Jeep, 500X se conduce mai degrabă ca un Jeep. Dar unul mic şi vioi, nu unul mare şi molcom. Italienii i-au adăugat o doză surprinzătoare de rafinament, atât în privinţa materialelor şi tehnologiilor de la interior (în versiunile superioare de echipare), cât şi în privinţa ţinutei de drum. Nu eşti zgâlţâit pe gropi, nu eşti stresat de zgomotul exterior (incredibil de bine insonorizată maşina), nu eşti terorizat cumva de scârţâiala materialelor de la bord, pentru că sunt bine asamblate, dar nici nu te vei bucura de sentimentul goanei cu o maşină uşoară şi care rage din toţi rărunchii în timp ce o urci aproape de zona roşie, cu o mână mereu pe schimbătorul de viteze.

În oraş, versiunea „urbană” e perfect adaptată mediului

De ce? Pentru că este un crossover, nu un Fiat 500. Repet, ca să intre bine în minte. Aşadar, viaţa la bord e mai degrabă confortabilă decât trăită mereu la maxim, iar asta e un lucru bun, pentru că te vei putea bucura de tot ce ar trebui, de fapt, să-ţi aducă un crossover, adică puţin din toate. Am apreciat mult suspensiile, care nu permit ruliul maşinii pe asfalt, adică acolo unde vei petrece 90% din timp. Aceleaşi suspensii sunt puţin cam prea tari pe drumurile de ţară, dar fără a deveni deranjante.

4.  Ce echipare de Fiat 500X merită să cumpăr?

Fiat 500X are două versiuni principale – una mai urbană, iar cealaltă mai offroad, fiecare cu nivelurile ei de echipare. Versiunea „urbană” vine declinată în Pop, Popstar şi Lounge, în timp ce versiunea mai „offroad” vine în două niveluri de echipare: Cross şi Cross Plus. Dacă versiunile de intrare în gamă oferă un interior destul de spartan, echipările Lounge şi Cross Plus aduc cu ele la interior tapiţerie din piele, inserţii colorate pe bord şi decoraţiuni cromate sau din plastic lucios în culoarea caroseriei.

Nu neapărat Cross Plus, dar ceva suficient de bine dotat

Sunt disponibile, de asemenea, multiple personalizări ale exteriorului, aşa că poţi opta din mai multe elemente de design care să creeze un Fiat 500X unic, sau cel puţin rar întâlnit la altcineva pe străzi. Sistemul Uconnect îţi permite să ai acces la o mulţime de funcţii multimedia, iar integrarea ecranului tactil color pe bord este o lecţie pentru alţi fabricanţi de auto (nu pot spune acelaşi lucru despre interfaţa acestuia, dar te vei obişnui treptat cu modul ciudat în care reacţionează la comenzi).

Nu este totuşi un fashion car în adevăratul sens al cuvântului, aşa cum este Fiat 500, dar e cât se poate de hip, dacă pot spune aşa. Evident, dacă vrei 4x4, mergi pe mâna lui Cross sau Cross Plus. Arată mult mai bine decât versiunea de oraş şi sunt mai în acord cu partea distractivă a maşinii.

5. Motorizări interesante, demne de o maşină mai mare şi mai scumpă

Fiat 500X te surprinde mai ales prin motorizările puse la dispoziţie. Avem în primul rând trei tipuri de transmisie: manuală în 6 trepte, automată în 6 trepte cu dublu ambreiaj şi o automată cu 9 trepte de viteză! Da, ai citit bine, 9 trepte, fapt care duce la scăderea consumului la drumuri lungi, Fiat aliniindu-se aici cu marii producători premium.

Am testat motorul turbodiesel de 1.6 litri 120 CP, cuplat cu o transmisie manuală în 6 trepte, şi am rămas plăcut surprins de elasticitatea sa în treptele 2-3-4, dar şi de silenţiozitatea motorului la viteze mari, de peste 130 km/h, în treapta a şasea. Şi consumul este destul de apropiat de cei 4.1 litri mixt anunţaţi de producător, deşi pe autostradă, din cauza formei pătrăţoase, maşina va opune destul de multă rezistenţă la înaintare, mai ales la viteze mari, ceea ce traduce printr-un consum suplimentar de carburant faţă de un hatch de oraş obişnuit.

O maşină cu adevărat modernă de la Fiat, care m-a luat prin surprindere

Mai sunt remarcabile şi motorizările 1.4 Turbo MultiAir2 de 140 CP (maşini cu tracţiune faţă şi transmisia manuală în 6 trepte, opţional cu transmisie cu dublu-ambreiaj, automată), 1.6 „E-torQ” de 110 CP, cuplată cu transmisie manuală în 5 trepte şi tracţiune faţă, dar şi motorul de 2 litri turbodiesel MultiJet II, de 140 CP, cuplat la transmisia automată în 9 trepte şi cu tracţiune integrală.

Clienţii mai pot opta şi pentru motorul de intrare în gamă MultJetII 1.3 95 CP (transmisie manuală cu 5 trepte şi tracţiune faţă), sau MultiJet II 2.0 140 CP, cu transmisie manuală în 6 trepte şi tracţiune integrală. Vor mai sosi şi motoare mai puternice, dintre care în Europa ajunge 1.4 Turbo MultiAir2 de 170 CP, iar în State motorul Tigershark MultiAir2 de 2.4 litri şi 187 CP, cuplate, de asemenea, cu transmisia automată în 9 trepte şi tracţiune integrală.

6. Bine, bine, deci ce motor îmi recomanzi pentru Fiat 500X?

N-are, sincer, rost să dai o mulţime de bani pe motorizări prea puternice pentru o maşină care se va devaloriza rapid (doar e Fiat). Cred că motorul de 1.6 litri 120CP (turbodiesel) va bifa corespunzător toate căsuţele referitoare la necesităţile unui cumpărător normal care vrea să aibă sub el o jucărie cu care să se distreze, dar care să fie şi suficient de confortabilă şi economică la drum lung.

Evident, dacă vrei tracţiunea integrală, te poţi orienta spre MultiJet-ul de 2.0 litri, dar deja vorbim de un preţ mai piperat. Nu ştiu dacă e ceea ce vrei de la un Fiat.

7. Dar în offroad e bun?

Hai să spun aşa: e neaşteptat de bun pe denivelările din oraşe, indiferent că vorbim de trecerea peste şinele de tramvai, abordarea bordurilor şi a gropilor care mai apar în carosabil. Pe drumurile de ţară cu denivelări dese nu mai e chiar atât de confortabil, suspensiile având ceva probleme în a filtra confortabil succesiunea rapidă de pietre mari şi gropi.

Pârâiaşe. Asta e tot ce va traversa Fiat 500X în materie de „off-road”

Versiunea Cross/Cross Plus are unghiuri decente pentru off-road foarte soft: 21.3 unghi de atac, 30.1 unghi de degajare şi 22.3 unghiul ventral. De asemenea, sistemul 4x4 ştie să trimită cuplul motor către roata care are cea mai multă nevoie de el (poate cupla sau decupla automat puntea spate la nevoie), dar asta nu înseamnă că vei intra cu această maşină în gropi pline de noroi, căci nu vorbim de vreun Wrangler, da?

Drumurile de ţară sunt abordabile, dar pe uscat

Am apreciat şi rigiditatea structurală deosebită a maşinii, la încrucişarea punţilor uşile se deschid şi se închid fără probleme, iar interiorul rezistă foarte bine, fără scârţâituri şi alte zgomote neplăcute. Să spunem, aşadar, că Fiat 500X e o maşină cu care te vei simţi foarte bine pe asfalt şi fără prea mari emoţii pe drumurile de ţară, chiar dacă nu vei ajunge cu ea în vârful munţilor. Atenţie însă la garda la sol mică, e un crossover, nu un SUV, da?

8. Care e cel mai cool lucru la Fiat 500X? Dar cel mai neplăcut?

Selectorul de „Mood” e cel mai plăcut lucru. El îţi permite să setezi comportamentul maşinii în funcţie de ce chef ai – fie o rulare confortabilă în Auto (emisii CO2 scăzute, consum mic şi reacţii fluide ale motorului), fie o mică escapadă în Sport (motorul răspunde mai rapid, servodirecţia se întăreşte, frânele acţionează mai repede iar transmisia automată schimbă treptele mai rapid şi menţine motorul turat), fie, în final, o aventură pe drumuri de ţară sau în toi de iarnă cu All Weather. Acesta din urmă se numeşte „Traction” pe echipările Cross şi Cross Plus, şi are rolul de a grăbi transmiterea cuplului motor pe puntea spate. Pe versiunile cu tracţiune frontală, funcţia activează sistemul de control „Traction Plus”, care îmbunătăţeşte aderenţa pe teren alunecos.

O simplă comutare de buton şi răspunsul maşinii se schimbă

Cel mai neplăcut mi s-a părut scaunul şoferului, cu care nu m-am prea înţeles, deşi aveam reglaje electrice pe toate direcţiile la îndemână. E o boală generală la crossovere, care trebuie să poziţioneze cumva scaunul şoferului nici prea sus, nici prea jos, compromisul rezultat nefiind chiar pe placul meu.

9. E totuşi o maşină mică. Cât de sigur este 500X?

În momentul în care scriu acest test, maşina nu a fost încă testată la EuroNCAP (nici Renegade). Dar dacă e să mă iau după cele şase airbaguri, precum şi după sistemele avansate de asistenţă a şoferului – ESC, ABS, Lane Assist, care avertizează la părăsirea involuntară a benzii de rulare, Blind Spot Assist, care avertizează cu privire la maşinile din unghiul mort, a sistemului de frânare automată Brake Control, precum şi prezenţa luminilor de zi şi a camerei video de marşarier, pot spune că 500X vine cu toate dotările moderne de siguranţă de care ai cu adevărat nevoie.

Ergonomia comenzilor şi poziţionarea corectă a ecranului de infotainment îi permit şoferului să ţină ochii mereu pe şosea

10. În concluzie, merită banii un Fiat 500X?

Preţurile pentru România nu au fost încă anunţate, dar în Vest maşina se poate cumpăra începând cu 16.700 de euro, ceea ce mă face să cred că preţul de pornire din România va fi în jurul a 16.000 de euro.

În aceste condiţii, un Fiat 500X 1.6 120 CP turbodiesel corespunzător dotat se va apropia sau chiar va trece uşor de 20.000 de euro, cu tot cu taxe. Un preţ interesant, cât timp nu te vei îndepărta prea mult de cei 20.000 de euro. Nu este o maşină pe care să o cumperi cu tracţiune integrală, deci nu sări prea sus de această ştachetă, OK?

Nu uita că iei maşina asta 90% pentru asfalt şi doar 10% pentru drumuri cu pietriş. OK?

Raportat la calitatea materialelor de la interior, la calitatea asamblării, la motoarele şi transmisiile moderne, la confortul de la interior şi la versatilitatea maşinii, eu zic că merită chiar mai mult decât alte crossovere.

Dar asta depinde doar de gusturile fiecăruia, pentru că segmentul de crossovere urbane cu abilităţi pe teren accidentat este din ce în ce mai mare. A nu-l exclude din listă, pentru că e o maşină de care te vei îndrăgosti la prima vedere!

COMPANIA “EAST-TEST” SRL

Dealer autorizat Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep în Moldova

 

Salon auto

Adresa: mun.Chisinau, com. Stauceni, str. Chișinăului 3  (lîngă Iveco )

tel: 022-46-79-22

fax: 022-49-78-56

Email: easttest@mtc.md

Web: www.fiatmoldova.md    www.alfaromeomoldova.md    www.jeepmoldova.md

 

„East-Test” SRL- dealer official Fiat® în Moldova. Adresa mun.Chișinău, str. Chișinăului 3. Tel.: (+373) 22 467922. E-mail: easttest@mtc.md

All right reserved © EastTest, 2016